גרסה לגולשים עם מוגבלויות גרסה לגולשים עם מוגבלויות
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הצגות

תיאטרון הקאמרי - רישיון לחיים

ארכיון תאריך: 14 פברואר 2019 - 23 יוני 2019

משך: שעה וחצי

קלרה רייך (מרים זוהר) מכנה את עצמה "הרייך הרביעי" כיוון שהיא היחידה במשפחתה שנותרה בחיים אחרי ימי הרייך השלישי. יחד עם בתה הילדה (אודיה קורן) היא מתייצבת מדי שנה בקונסוליה הגרמנית כדי להציג בפני הפקידה הגרמנייה בעלת השם המדבר היידי רומל (שרה פון-שוורצה) את אישור החיים שלה – ההוכחה שהיא עדיין זכאית לקבל את ה"רנטה" מגרמניה בתור ניצולת שואה.

שם בקונסוליה וכן בביתה של קלרה נפרשת בפני הצופים הדרמה המשפחתית שאינה ניתנת להפרדה מההיסטוריה הטראגית ששלוש הנשים האלה הפכו באל כורחן לחלק ממנה. הזיכרון, העול הקשה מנשוא שסוחב הדור השני לשואה, היחסים בין יהודים לגרמנים וכמובן היחסים (שאף פעם אינם פשוטים) בין אם לבתה המבוגרת. כל זה נשזר במחזה חדש של המחזאי היהודי-אוסטרלי רון אלישע ל"דרמה אנושית אחת, קטנה ועדינה", כפי שהגדירה זאת מבקרת התיאטרון של "עכבר העיר" עידית סוסליק.

יש קשר אישי בין כל אחת מהשחקניות לתפקידים שהן מגלמות. מרים זוהר היא ניצולת שואה, אודיה קורן היא בת לניצולי שואה ושרה פון-שוורצה – בת לגרמנים נוצרים-פרוטסטנטים שהתגיירו ועלו ארצה. הקשר הזה ניכר בעומק שכל אחת מהן מעניקה לדמותה תחת בימויו של רועי הורוביץ.

מן הביקורות:

"יש לי רישיון לחיים. בתוקף לשנה. ואם רשום שאני חיה, אז אני חיה. את מבינה? מה שאומר שהם צריכים לשלם, עד הסנט האחרון. אני ארוקן כל כיס גרמני, כדי שהם לא ישכחו. עד שאני אמות" (תמונה 4).

"מרים זוהר, אודיה קורן ושרה פון שוורצה הופכות את 'רישיון לחיים' בקאמרי לתענוג אמיתי... הטקסט כתוב ברגישות עם תערובת כובשת של הומור וכאב... ביצוע מדויק ורגיש של שלוש השחקניות המיומנות, בהדרכתו של הבמאי, רועי הורוביץ... פנינה אמיתית" (ידיעות אחרונות, 16/6/2017)

"ההצגה משכילה לרגש ולהצחיק בו זמנית בזכות הבימוי המאורגן בתבונה הורוביץ הולך על הגבול הדק בין מורכבות היחסים לבין רגשנות סוחפת ומביים הצגה שלא נרתעת מלגעת בפצעים הפתוחים, בהדרכה מצוינת של צוות השחקניות... אין ספק אלישע יודע לבנות דיאלוגים משכנעים ודמויות אמינות... ראויים לציון העיבוד הקולח של נאוה סמל, התפאורה של אלכסנדרה נרדי והמוזיקה של שמוליק נויפלד, שהצליחו ליצור מציאות אינטנסיבית, והתוצאה: הצגה חזקה ומרגשת. כל אחת מהשחקניות מצליחה להפיק מדמותה רגעים בלתי נשכחים" (מעריב, 13/6/2017)

"הצגה שבה המשחק עושה את החוויה, מרים זוהר, יחד עם אודיה קורן ושרה פון שוורצה, מעניקות לתפקידיהן ולעלילה את המשקל המיוחד של אישיותן, ומצליחות לספר לנו משהו חשוב על עצמנו... שילוב טוב של הומור חד עם אמת חדה אף יותר... נאוה סמל תרגמה ועיבדה את המחזה כך שהוא נשמע מאד מקומי ומוכר, והבמאירועי הורוביץ מצליח להכיל מצוין את המפלצות של העבר שמיטלטלות בתוך חזות הנשים, בראשיהן וביכולת שלהן לתקשר." (הבמה,4/6/2017)

"דרמה אנושית קטנה ועדינה. הקונפליקט הבין-אישי המבעבע הוא הכוח המניע של המחזה וההצגה, ומבחינה זו גישת הבימוי הצנועה בה נקט הורוביץ מיטיבה עם הדרמה ונותנת לה את מרכז הבמה... מרים זוהר מרשימה, שרה פון שוורצה נוגעת ללב ואודיה קורן משכנעת" (עכבר העיר, 30/5/2017)

"מחזהו של רון אלישע האוסטרלי זוכה להעלאה מעולה בתיאטרון הקאמרי... מחזאי שנון, בימאי מחונן, שלוש שחקניות מהמיטב שבמיטב... הצגה מרטיטה, שאפו לתיאטרון הקאמרי" (דה מרקר, 30/5/2017)

"אווירה מאוד חיובית בהצגה, במוסיקה, בהומור, ובעיקר באנרגיה של מרים זוהר ובכשרון של אודיה קורן, שמביאות, עם ובלי רשיון, הרבה חיים לבמה. השילוב בין "הנושא הכבד" לבין הקלילות בפועל יוצרים תוצאה שקהל אוהב" (הארץ, 6/6/2017)

"הצגה שעשויה היטב. עצובה וגם מצחיקה. לעתים גם נוגעת ללב.. המשחק וירטואוזי: אודיה קורן, שרה פון שוורצה ובעיקר – מרים זוהר בתפקיד הראשי" (אתר מגפון, 3/6/2017)

"נוגע ללב ושנון, בזכות הליהוק המוצלח" (אתר מוטק'ה, 5/6/2017) 

"מחזה שנון, שהוא כמעט קומדיה מושלמת לשלוש שחקניות טובות...  חוקר ברגישות את הסוגיות הקשורות ביחסי יהודים וגרמנים, ניצולים ובני הדור השני, אמהות ובנותיהן... הופעה מעולה של מרים זוהר, שקטה ומטלטלת של אודיה קורן ושרה פון שוורצה... שלוש השחקניות נדרשו להניח בצד את הרקע האישי והמטען של כל אחת מהן על מנת לצלול אל הדמויות שהן מגלמות, ובהדרכתו הרגישה של רועי הורוביץ, הן עושות זאת בהצלחה גדולה"
(ג'רוזלם פוסט, 10/6/2017)


 

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter