גרסת האתר רגילה גרסת האתר רגילה
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

הצגות

תיאטרון הקאמרי - אל נקמות

ארכיון תאריך: 22 יולי 2019 - 11 ינואר 2020

משך: שעה ו-45 דקות

המחזה "אל נקמות" היא אחת היצירות המפורסמות של הסופר שלום אש, מגדולי היוצרים היהודים שכתבו ביידיש במאה ה-20. זו גם היצירה השנויה ביותר במחלוקת של אש. היא נכתבה בשנת 1906 והעלתה בראשית המאה ה-20 גררה ויכוחים נוקבים בחברה היהודית. בשנות ה-30, כש"אל נקמות" הועלה בברודווי, היא עוררה שערורייה של ממש: ההצגה עוררה זעם בתקשורת ובחברה היהודית בארצות הברית. בעקבות תלונה של רב רפורמי השחקנים והמפיקים הועמדו לדין באשמת פגיעה במוסר. אמנים ואנשי ציבור יצאו להגנתם. השחקנים זוכו בתום משפט ארוך וערעור – זאת מכיוון שבהצגה צונזרו קטעים משמעותיים מהמחזה המקורי. בשנותיו המאוחרות התחרט גם אש עצמו על כתיבת המחזה ואסר להעלותו.

המחזה מציג זנות ואהבה לסבית בחברה יהודית מסורתית והעלילה נסובה סביב ניסיונו של בעל בית בושת לגדל את בתו רבקל'ה כבחורה יהודייה כשרה וטהורה. הניסיונות של האב נדונו לכישלון, רבקל'ה מתאהבת באחת הזונות, והפער הבלתי ניתן לגישור בין המציאות לבין הכללים הנכפים בידי החברה מוביל לסוף טראגי.

עבור השחקן ואיש התיאטרון המוערך איתי טיראן ההצגה הזו היא אחד הניסיונות הראשונים כבמאי. טיראן עיבד את המחזה ביחד עם דני רוזנברג, ולפי מבקרת התיאטרון של "הארץ" ננו שבתאי, השניים הצליחו להכניס להצגה ממדים שלאו דווקא היו קיימים במחזה המקורי שנכתב בתקופה אחרת לחלוטין בידי מחזאי צעיר מאוד – למשל, מבט עמוק על עולמן וחייהן של נשים בזנות. מחרוזת השחקנים הנהדרים (אלון דהאן בתפקיד האב, ילנה ירלובה בתפקיד האם, ג'וי ריגר כריבקל'ה, אנסטסיה פיין כאהובתה הזונה-מנקה ועוד רבים וטובים בתפקידים קטנים יותר) הופכת את יצירת התיאטרון הזאת לאירוע בולט בחיי התרבות בישראל.

בימוי: איתי טיראן
תפאורה: ערן עצמון
תלבושות: מוני מדניק
מוסיקה: דורי פרנס
תאורה: נדב ברנע
תנועה: גלעד קמחי
הפקה מוסיקלית עמית פוזננסקי

"טיראן, כבמאי, יצרקבוצהמאוחדת, כמותזמורת, בההרובהמוחלטמשתלביחדבהרמוניה, ובההתפקידיםהקטניםיפיםכמוהגדולים. "אלנקמות" היאהצגהמרשימה, מעוררתמחשבהורגש, והלוואישיצפובהגםמחוץלתלאביב" (ננו שבתאי, "הארץ")

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter